Ljudska bića koja su preživjela surovost kamenog doba, bez sumnje su pokušala izbjeći rizik ili gubitak pod svaku cijenu. Kad netko živi tako blizu ruba života, rizik ili gubitak (čak i onog "malo") može čitavo postojanje dovesti u opasnost. Nakon što je u kamenom dobu, oprezan pristup rizicima, apsolutno povećao šanse za preživljavanje i stvaranje potomstva, kasniji potomci (i mi sada) su čimili i puno više da izbjegnu rizik.

Naša amigdala ili kako je Amerikanci nazivaju „lizard brain” je naš emocionalni kontrolni centar, gdje žive i naši primitivni nagoni. Ovaj dio našeg limbičkog sustava koji je odgovoran za borbu ili bijeg, dakle ono što doživljavamo kada nas obuzmu strahovi. Amigdala je ključna za naš opstanak, jer regulira našu seksualnu želju i neke od svojih "zastarjelih funkcija". Prekine li se veza amigdale s preostalim dijelom mozga, posljedica je nevjerojatna nesposobnost procjenjivanja emocionalne važnosti pojedinih događaja; što se naziva afektivnim sljepilom. Osobe koje pate od takva poremećaja gube uporište. Jedan mladić kojemu je amigdala kirurški odstranjena radi ublažavanja teških epileptičkih napadaja, postao je sasvim nezainteresiran za Ijude i sjedio je posve sam, bez ikakva kontakta s drugima; premda je bio savršeno sposoban za razgovor, više nije prepoznavao bliske prijatelje, rođake, pa čak ni majku. Ostajao je potpuno ravnodušan, bez obzira na bol ljudi koji su patili zbog takve njegove nezainteresiranosti. Činilo se da je s amigdalom izgubio svaku sposobnost prepoznavanja osjećaja, kao i svaki osjećaj o tuđim osjećajima (Slučaj čovjeka bez ijednog osjećaja opisao je R. Joseph, Questions About Emotion. New York, Oxford University Press, 1994.).

S amigdalom nije povezana samo naklonost; o njoj ovisi cjelokupna strast. Životinje kojima se odstrani amigdala ili se s njom prekine veza ne poznaju ni strah ni bijes, gube nagon za natjecanjem i suradnjom i više nemaju nikakav osjećaj o vlastitome mjestu unutar društvene skupine svoje vrste. Emocije su otupljene ili posve odsutne.

Suze, emocionalni signal svojstven samo ljudima, pokreću se iz amigdale i susjedne cingularne vijuge; kada vas neko drži, miluje ili vas tješi na neki drugi način, time umiruje upravo te dijelove mozga i zaustavlja jecaje.

Amigdala funkcionira i kao detektor opasnosti. Pretežito pod utjecajem vidnog sustava, ali i ostalih modaliteta, amigdala evaluira potencijalno ugrožavajuće podražaje iz okoline. Kad je opasnost detektirana, amigdala orkestrira odgovor, primjerice fight or flight reakciju (udari ili bježi), svojim vezama s ostalim strukrurama.

Naš cilj nije da se ne ide protiv naših prirodnih nagona, već da ih više koristimo za svoju dobrobit. Nakon godina moje evolucije i pokušaja i pogrešaka sam radila moje top 5 načina da programirate um za uspjeh. Kada ste u stresnoj situaciji, amigdala reagira kao sumanuta. Osjećaji, strah, stres... Potpuni kaos. Čeoni režanj (deo neokorteksa) može donekle uspostavi kontrolu putem postavljanja cilja. Američki specijalci često razmišljaju o prijateljima, obitelji, vjeri i drugim značajnim stvarima u njihovom životu. Suština je u tome da vidite nešto pozitivno u budućnosti (ako je moguće, bliskoj), za šta ćete se uhvatiti i na taj način uspostaviti unutrašnju ravnotežu.

Mojih Top 5 metoda programiranja uma za uspjeh, ne zaboravite, ugodni su poslovi oni koji su već obavljeni.

1. Meditirajte
Meditacija je najkorisnija navika koja je vodila prema mom uspjehu. Ako se odlučite za napraviti ništa drugo, potičem vas da i meditirate. Meditacija se realno može naći u svim stvarima, bilo da se bavite sportom, blejite u prazno u prirodi, ili sjedite zureći u zid (Chubirka metoda). Moja osobna definicija meditacije je prakticiranje povišenog stanja svijesti.

Kako se meditira? Ne postoji univerzalan način koji odgovara svima. metodu meditacije. Neki izvrsni vodiči mogu se pronaći u knjigama (na internetu ima brdo smeća). Jednostavno ću objasniti kako to ja činim.

Sjednite u udoban položaj (većina gurua preporučuje lotos pozu). Ako niste fleksibilni ne trebate se time zamarati već samo sjesti u stolac s jastukom iza leđa Slušajte stereofonske zvukove (8-12 Hz) - što zahtijeva slušalice.
Zvukom se oduvijek i liječilo i dovodilo u stanje transa, veće svjesnosti, ravnoteže i zdravlja. U današnje vrijeme, zvuk se sve više koristi za liječenje fizičkog tijela i za opuštanje uma u obliku zvukoterapija s raznim instrumentima, tibetanskim zdjelama, gongom, a u posljednje vrijeme i sa stereofonskim tonovima (tzv. benaural beats).

Širom otvorite oči i postanite svjesni svoje okoline. Udahnite polako kroz nos i kroz usta...Postupno zatvorite oči i usredotočite svoju pozornost na slušanje s dva uha....Kada se pojave misli ili buka, budite ih svjesni, ali ih pustite neka idu... Učinite to za 10-20 minuta dnevno.

Zašto dnevne meditacije programiraju um za uspjeh? Evo, već peti mjesec za redovno meditiram, a rezultati su impresivni. Ova dnevna praksa mi je omogučila slobodu odabira kako da koristim svoje emocije. Kada dospijem u stanje straha, meditacija me uvježbala shvatiti što je to čega se bojim u tom trenutku. Razlučim radi li se o beskorisnu društvenom konstruktu ili realnoj opasnosti.
Pogledajte strah u oči a amigdala će vam staviti naljepnicu "ufurali ste se" ili "opasnost". Strah se osjeća na isti način kad vas proganja manijak ili kada održavate prezentaciju pred kolegama. Meditacija će dati umu organizacijsku mogućnost sortiranja emocije na temelju situacije.

2. Vježba
Baš kao i meditacija, vježba može doći u različitim oblicima. To je nešto što ne moram objašnjavati,  jer i male bebe znaju da je vježbanje dobro za zdravlje. Ipak, želim objasniti zašto svakodnevno vježbanje može programirati um za uspjeh. Vježbanje svaki dan je jebeno teško! Ipak, njegove nagrade uvelike nadmašuju razinu težine. Svakodnevno vježbanje programitra naš um da izdrži bol i težinu svakodnevnice. Ako neprestano vježbate; najteži dio vašeg dana -početak postane najljepši a ostatak života s vremenom postane -povjetarac.
Odmah nakon treninga osjećate se nevjerojatno! To je zato jer tijekom procesa naš mozak ispušta mnoštvo hormona i spojeva koji dižu. Ljudi troše bogatstva za lijekove koji emitiraju te iste kemikalije, budite sami prema sebi milostivi i shvatite da su ti proizvodi čisto sranje!

Jedna od najranijih deviza u životu večine ljudi (u dječjoj dobi) je „izgledati dobro, osjećati se dobro, igrati se dobro”. Kada se vježba svaki dan sve te dobrobiti koje ste priželjkivali kao klinci dobijete u jednoj akciji. Pa nije moguće da vam je to teško?!? Nakon nekog vremena izgledate jebeno seksi, s više samopouzdanja i ambicije da život bude vaša kuja a ne vi njegova.

3. Čitati, slušati ili gledati inspirirajuće materijale (kao npr. NAS -ladylike.hr)
Ova malena navika isplaćuje ogromne dividende. Svako jutro treba pročitati barem jedan inspirativan članak. To je sigurna sam odličan način da započnete dan dobro.  Prije nego pokrenete um da misliti ili djeluje u problemskim situacijama, ispunite ga s motivacijom i optimizmom.

Odgovorite sami sebi iskreno - kad se probudite što ćete prvo učiniti? Provjeravate li svoj telefon sms-ove, e-mailove ili obavijesti društvenih medija? Mislim da smo svi mi tu isti. Uglavnom, vaš dan započinje reakcijom na stvari. To obično programira vaš i naš um da bude reaktivan a ne proaktivan.

Shvaćam, koristite svoj telefon kao budilicu i nemoguće je ne vidjeti obavijesti ujutro...Umjesto kupujete gluposti, kupite budilicu (onu zvrrrrr) i isključiti jutarnji alarm i izaberite inspirativan članak za čitanje. Jedna od naših strategija kako smo vas dizali ovih pet godina, bila je publiciranje članaka o ženama koje su vrijedne divljenja. Ako ispunite svoj um pozitivnošću svaki dan, s vremenom ćete postati optimist bez obzira koliko negativnog je oko vas. Nakon što je um pun optimizma, ispunili ste  jedan od prvih ključnih koraka prema uspješnom životu.

4. Prakticiranje (njenog veličanstva) samoće
Svaki dan provodim mnogo vremena sama i uživam u to vrijeme. Ne  kao „usamljena vučica”, već kao osoba kojoj su to najvažniji sati i tko to dovede u pitanje bolje da ga nema :) Kada ste sami dulje vrijeme nemoguće je ignorirati taj mali glas u vašoj glavi. Većina ljudi se ulovi za negativne misli, tako da će učiniti sve da ostale "odmete" od sebe. To je put u propast. Kada ste stalno ometani u izbjegavanju rješavanju stvarnih problema unutar vas - umjesto njih nestaju oni složeni i dobiti jači. To kasnije može dovesti do ovisnosti o drogama, nasilju, do emocionalnih slomova, midlife krize i ostalih samodestruktivnog ponašanja.
To je razlog zašto je izuzetno važno potrošiti vrijeme na samoću i doslovno upoznati tko ste kao osoba. U samoći ćete razviti mir unutar sebe, učiti svoj smjer u životu, razumjeti i riješiti svoje emocije, te u konačnici postati cjelina.

5. Hladan tuš
To je moja najnovija navika koja se uvukla u mene nakon što se dogodila bez izbora. Kupila sam kuću, a bojler ne radi, tako da sam prvih nekoliko dana koristila hladne tuševe. Iako bizarno, prednosti hladnih tuširanja su iznenađujuće podcijenjene.
Ja sam veliki obožavatelj tuširanja vrućom vodom; no osvjedočila sam se da hladni tuševi pripremaju moj um za uspjeh.

Nije mi baš uvijek lijepo još snena se prskati hladnom vodom ali tijelo automatski reagira izazivajući brze i duboke udisaje. Nakon minutu ili nekoliko, se kupanje pretvara u euforičnu lucidnosti. Hladan tuš vas iz pussy vrlo brzo pretvori u snažnog pojedinca. Međutim, da bi u potpunosti doživjeli transformaciju o kojoj govorim, potrebno je to učiniti svaki dan - bonus rezultat je učenje discipline.

Discipliniran um koji je na oprezu, lucidan, i jak je gotovo nezaustavljiv, a to se može postupno izgraditi uz pomoć jednog hladnog tuša na dan.

Zašto sam vam ovo napisala?

Danas je Svjetski dan zdravlja ali nisam napisala zato već doista vjerujem da smo svi ovdje s razlogom, svi imamo svrhu. Moja svrha je razumjeti i primijeniti razmišljanje rasta te potaknuti druge da učine isto. Zato sam odabrala biti psihijatar.

Ako vas je moj članak inspirirao danas molim Vas,  podijelite ga jer ću tako i ja imati inspiracije pisati svake nedjelje! Koncentrirajte energiju i marljivo radite. Odvažno se posvetite novim pokusima. Nikada se ne pribojavajte hrabro zagovarati svoje stavove. Utvrdite smjerove kojima se želite kretati i čvrsto ih se pridržavajte. I to je sve.

dr Lina Turkalj-Vajagić