Mecene su nekoć nesebično i izdašno davali podršku i potporu umjetničkim i kulturnim manifestacijama. Bez njihove pomoći neki od najvećih umjetnika, poput Giuseppe Verdija i Michelangela Buonarrotija, ne bi nikada ostvarili svoja djela. Ta praksa je danas skoro pa izumrla, ali jedan primjerak suvremenog mecenstva uskoro će biti ostvaren u Domu hrvatskih likovnih umjetnika u Zagrebu. Riječ je izložbi “Nikola Tesla - Mind from the Future”.

To je projekt čiji je idejni začetnik Krešimir Renzo Prosoli, CEO agencije Real grupa, koja je i producentska kuća projekta,  a želju za realizacijom projekta ovakvog tipa umjetnički i konceptualno osmislila je umjetnica Helena Bulaja Madunić, autorica i kustosica projekta. Partner projekta jest HDLU, a ravnateljica Ivana Andabaka kaže kako se radi o presedanu u hrvatskoj suvremenoj vizualnoj umjetnosti.

Od Zagreba do Dubaija

- Počnimo od samog postava. Do sada se prostor HDLU nikada nije toliko izmijenio za potrebe jedne izložbe, a u vizualnoj umjetnosti u Hrvatskoj dosad nije zabilježen ovako kompleksan produkcijski pothvat, posebice koji uključuje suvremene, živuće hrvatske umjetnike - kaže Andabaka te dodaje kako ovakva izložba ne bi bila moguća bez javno-privatnog partnerstva u kojem svaki partner djeluje isključivo u okviru svoje struke.

To je naziv koji je zamijenio riječ “mecenstvo”, ali do sada je vukao negativne konotacije. Naime, posljednjih dvadesetak godina takvi projekti su počesto bili način da privatni sektor promovira vlastite korporativne vrijednosti, odnosno proizvode. Ipak, Tomislav Buntak, prodekan Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu te dopredsjednik HDLU, kaže kako je izložba “Nikola Tesla - Mind from the Future” pozitivan primjer kako privatan sektor može dati svoj poticajni doprinos da pogura javne ustanove i sponzore u realizaciju projekata od važnosti za građane i promociju Hrvatske.

- Ovo je samo početak i pokazatelj kako treba razmišljati o ovakvom načinu suradnje. Ovom se izložbom otvara prostor za razvoj javno-privatnog partnerstva u Hrvatskoj - ističe Buntak.
Izložba svoja vrata otvara 25. studenoga, a radi se multimedijskoj interaktivnoj izložbi koja će trajati čak četiri mjeseca, nakon čega odlazi u New York, Prag, Pariz, Budimpeštu te Dubai. Na njoj će biti predstavljen nepoznati dio Teslina života, onaj vezan uz umjetnost i filozofiju, iz koje je on crpio veliki broj svojih ideja. Kao mjesto održavanja odabran je Dom HDLU, ali razlog nije samo estetske prirode nego se iza ovog projekta krije i jedna priča o prijateljstvu između dva hrvatska genija - Ivana Meštrovića i Nikole Tesle.

Meštrović je inicijator gradnje i idejni autor ove zgrade, a kao umjetnik je ujedno izradio spomenik i bistu Nikole Tesle. Pa i sam izgled zgrade HDLU podsjeća na Tesline zavojnice. Kao i Tesla, bio je tek dječak iz ruralnog područja Hrvatske koji je, zahvaljujući talentu i upornosti, ostvario zavidnu karijeru na svjetskoj razini. Zbog toga smo rado ušli u ovaj projekt, a ujedno ovu izložbu vidimo kao odličnu uvertiru u 150. godišnjicu HDLU i 80. godišnjicu izgradnje Doma HDLU poznatog i kao Meštrovićev paviljon - rekla je Andabaka.

Ova izložba nije samo važna zbog ostvarenog javno-privatnog partnerstva, već ju krasi niz drugih specifičnosti. Bulaja Madunić je osobno birala umjetnike, članove HDLU, koji su napravili nova djela koja dopunjuju glavnu temu izložbe. Isto tako, riječ je interdisciplinarnom projektu na kojemu su paralelno radili umjetnici, inženjeri, informatičari, a u postav izložbe bit će uključeni i sami posjetitelji koji će sa svojim vlastitim iskustvom kreirati kraj izložbe.

- Može se reći da je ova čitava izložba jedno veliko umjetničko djelo, velika instalacija interdisciplinarnog karaktera koji ide od znanosti i inženjerstva do umjetnosti, a za umjetnike je posebno dragocjeno bilo iskustvo rada u ovako kompleksnom suradničkom projektu - kaže Buntak.

Brojni sponzori

Osim Real grupe kao producentske kuće projekta na čelu s Krešimirom Renzom Prosolijem, glavnim producentom, ova izložba je ostvarena uz pomoć sponzora projekta kao što su Hrvatska elektroprivreda, Hrvatski telekom, Zagrebačka banka, MasterCard, Končar - Elektroindustrija, Badel 1862, Ericsson Nikola Tesla, Croatia Airlines, Turistička zajednica grada Zagreba, Zagrebački holding, Tesla Cables i Hrvatska turistička zajednica. Ujedno, vrijednost izložbe prepoznale su brojne institucije i od samog početka izložba se odvija pod visokim pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske, gospođe Kolinde Grabar-Kitarović. Pokrovitelji projekta koji ima velik značaj za promociju Hrvatske su gradonačelnik Zagreba, gospodin Milan Bandić, Grad Zagreb, te Grad Karlovac, Gimnazija Karlovac, Ministarstvo kulture, Ministarstvo turizma, Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. Medijski partneri projekta su Hanza Media, Nova TV, Media Servis i Europlakat.

Kroz ovu izložbu želi se ujedno približiti umjetnost široj javnosti. Naime, u HDLU su već početkom 2017. godine, kada su krenule prve najave izložbe, zaprimili brojne pozive iz cijele Hrvatske, a nekoliko tisuća djece je kroz različite školske izlete već potvrdilo dolazak na izložbu. Buntak kaže kako bi ova izložba mogla promijeniti život u Hrvatskoj nabolje.

- Učenici i djeca će vidjeti što je sve bilo potrebno da netko iz malog mjesta dođe do velike svjetske pozornosti te će oni, kao i Noa koji je ušao u utrobu kita, poslije ove izložbe izaći inspirirani i motivirani. Za odrasle je, pak, ova izložba podsjetnik što je sve moguće u svijetu, da su oni sastavni dio toga i da mogu učiniti neku promjenu, ako za nikoga drugog, onda za svoju djecu. I da se za to isplati boriti - rekao je Buntak.


Matija Boltižar